lifan

Tak teda motorka.

O tom že si seženeme svoji vlastní jsme se rozhodli už v Praze. Mělo by to být finančně značně výhodnější, než si jí furt pujčovat a hlavně mnohem míň svazující, co se různých krátkých přeprav týče a hlavně neporovnatelně romantičtější. V Praze jsem jezdil na skůtru, co má 38koní (500ccm) a jezdí 160km/h. Z Indie jsem znal Royal Enfield Bullet 350 (jezdí tam i 500ccm verze), to je takovej Indickej chopper, popravdě jsem doufal, že něco podobnýho seženeme ve Vietnamu. No a Thajsko, to je kapitola sama pro sebe. Samý nový motorky, včetně chopperů, dirtbiků, silnic. Čekal jsem nějakej příjemnej výběr i ve Vietnamu, ale ho*no ho*no zlatá rybko, akvárium nebude.

Když si prolezete všechny možný místa na shánění motorek v Saigonu, jako je například:

http://vietnam.craigslist.org/search/mca
http://www.chotot.vn/ (kde ale musíte trochu zvládat vietnamštinu)
případně prolezete Ho Chi Minh Expats
https://www.facebook.com/groups/expatshcmc/?fref=ts
nebo Vietnam backroads
https://www.facebook.com/groups/1470390876524105/?fref=ts

Tak zjistíte, že 70% všech motorek jsou skůtry, dalších 25% jsou různý druhy malejch motorek a zbylejch 5% jsou trochu zajímavější motorky, který jsou ale pekelně drahý. Nicméně stejně by nebylo inteligentni kupovat si Hondu CBR nebo jim podobnou ze dvou důvodů.
1, V rurálních částech států, které chceme navštívit (Vietnam, Laos, Kambodža) podobnou motorku nikdy ani neviděli, natož aby jí zvládli opravit
2, Silniční motorka, co zvládne ject 300 km/h je vhodná na Evropskou dálnici, ale dosti nevhodná na prašný a bahnitý cesty v Asii.

Na skůtr bychom se nevešli a ani nechci ject s variátorem, ne že bych mu nevěřil, ale když se přetrhne řemen, tak jsme prostě dojeli, pravděpodobnost u řetězu je řádově nižší, navíc v porovnání účinnosti (a tedy spotřebě) není o čem diskutovat.

Po tom, co jsem prolezl asi 1000 inzerátů na netu, jsem zjistil, že naše budoucí motorka bude pravděpodobně Honda Win 125, nebo Suzuki GN125. Na které budou muset být přivařené klece na batohy. Po těch asi dvou dnech shánění na netu jsme vyrazili do ulic. Náš rozpočet jsme si říkali, že bude maximálně 15.000,- kč, což odpovídá asi 600$. Průměrná cena použitých Honda Win je na craigslistu někde kolem 300$. Dají se sehnat i za 200$, případně v dobrém stavu za 400$. Údajně nemá cenu kupovat motorku od travellera, protože bude v hroznym stavu. Dostal jsem tip i na to, koupit si novou čínskou motorku, která by mohla údajně stát kolem 600$. V každém případně jsme počítali s nějakou investicí do tý “optimalizace” na naše cesty.

Stopli jsme si teda přes aplikaci Uber (která má tušim v ČR nepovolený status) taxika. Ten dorazil asi během pěti minut přesně na adresu, kterou jsme mu zadali a jako bonus, co nás překvapil, řidič uměl anglicky. Krom toho se z něj vyklubal fakt příjemnej člověk, co se nám upřímně snažil pomoct. Nejdřív nás vzal do Distric 5 (část Saigonu, něco jako Praha 1, 2, 3…), kde se prodává hodně nových motorek. Obešli jsme asi 10 velkých obchodů a nepotkali snad jedinou normální motorku, jenom skůtry, navíc s cenama kolem 2-3 tis $ (60-90 tis. Kč). Potom obvolal svoje známý a zjistil, že jeden z nich prodává motorku Honda 67, kterou hrozně vychválil, že opravil tohle a tamto a že je prostě ve skvělym stavu za 300$.

No, dorazili jsme tam a pro představu, Honda 67 vypadá nějak takto:

honda67

Tohle je jen na ukázku, pochopitelně ta co přijela, vypadala mnohem hůř. Zkusil jsem se na tom project a byla to fakt hrozná vražda. Krom toho, že se mi nepodařilo ani přeřadit, takže celou testovací jízdu jsem jel na 1čku, za což se mi pak smáli, tak to prakticky vůbec nebrzdilo. Furt to zdechalo a se zařazenou rychlostí a vymáčnutou spojkou to furt jelo dopředu. Prostě rychle pryč. Za celou cestu taxikem, která měla dohromady tak 20km jsme zaplatili asi 300kč (i s dýškem). Pro porovnání připomenu cestu z letiště taxikem 7km za 700,- :-/ Takže vřele doporučuju aplikaci Uber i z/na cestu na letiště.

Tak jdeme s Tonkou na jídlo blízko Pham Ngu Lao kde bydlíme, no a když jdu do bankomatu pro peníze, tak spatřim ceduli For sale na jedný Hondě Win. Zeptám se teda v nejbližšim obchodě (půjčovna motorek) na podrobnosti a zjistim, že to neni Honda Win, ale její čínská kopie Lifan Win za 650$. Datum výroby je 11/2014, takže prakticky 14 měsíců stará. Na tachometru je 19tis km, což pochopitelně nemusí nic znamenat, zase ale za rok a kousek s tim nikdo nezvládne najezdit o moc víc. Má to přivařenej jeden menší držák za sedačkou a jinak nic, takže nejspíš to ani neměl žádnej cestovatel. Majitel nám slibuje, že nám tam přidělá dva velký držáky na batohy a dá nám gratis helmu. Dělam testovací projížďku. Všechno funguje, včetně tachometru a otáčkoměru (což je ve Vietnamu něco naprosto nevídaného). Domlouváme se tak, že mu dávám 100$ zálohu s tím, že se stavíme druhý den.

Nechávám si to dost proležet hlavou. Za 650$ bychom si bez problémů mohli koupit takový motorky dvě. Navíc original Honda, které určitě budou mít lepší zpracování. Během toho, co jdeme v noci na třetí večeři ještě potkáváme pár dalších podobných (Honda) motorek kolem 300$, ale všechno na první pohled hrozný střepy. Na internetu je informací o značce Lifan naprostý minimum. Nakonec ve mě ale vyhrává úsudek, že když se tam cokoliv pos*re, tak ve Vietnamu je milion servisů, které to zvládnou opravit. Navíc je to tak jednoduchý stroj, že i kdyby umřela převodovka s motorem, tak se akorát vymění za ten z Hondy, což by nemělo stát víc, jak 100$ a jedeme dál. Druhý den si tedy jdeme vyzvednout naše nové přibližovadlo s kterým bychom měli strávit následujících asi 4-5tis kilometrů. Majitel půjčovny se zdá být dost fér. Na nádrži je nálepka jeho firmy, na kterou ukazuje a říká, že když by se cokoliv dělo, ať mu zavolam. Taky mi ukazuje čistej novej olej v motoru, kterej vyměnil, nově navařený klece na bágly, který jsou sice z dost tenkýho jeklu, zato ale celkem hezky přidělaný a dává mi doklady. Taky mi přikyvuje na to, že když se nám na tom něco během 2 dní rozbije, tak nám to opraví, nebo vrátí peníze, prostě mám z toho celkem dobrý pocit.

 

No a takhle to teda vypadá:

 

UPDATE1: Tak po prvních 23 kilometrech jsme dojeli 🙂 Přetrhlo se spojkové lanko, což mi bylo jasný hned, jak jsem promáčknul spojku… Stalo se to na okraji Saigonu. Vzpomněl jsem si na svého kolegu Davida Fingerhuta, ten by tu situaci určitě zhodnotil slovy “Jsme v prdeli, jak anální kolík”. Ujeli jsme teda ještě asi 2km bez spojky, zjistil jsem, že to jde i bez ní, ale trochu blbě. Zastavili v prvním servisu, kde nám lanko (skutečně jenom lanko, ne celý lanovod) vyměnil ochotný Vietnamec, co neuměl slovo anglicky za 220kč (po tom, co jsem mu dal asi 70kč bonus za to, že nás zachránil).

Výměna spojkovýho lanka

UPDATE2: V současný chvíli máme najeto 480km bez dalších problémů. Maximální rychlost, při které se nebojíme o život je 80km/h, ale průměrná rychlost kterou cestujeme je asi 50km/h. Při trasách delších, než asi 30km se nejvíc těšíme akorát na to, až z toho budeme moct slézt. Jo a takhle nějak vypadají ceny servisu motorky ve Vietnamu:

Výměna přední gumy – 130kč
Výměna zadní gumy – 180kč
Výměna oleje – 90kč
Drobné opravy, například nesvítící světlo – 20kč
Výměna náboje zadního kola – 300kč
Výměna ložisek (za kolo) – 60kč
Výměna filtrů – 80kč

UPDATE3: Podezřívám starter, že brzo umře.

UPDATE4: No, máme za sebou 3300km, furt jedem a nic se zatim nerozbilo. Zadní pružiny (asi i s tlumičema) by chtěly vyměnit. Dva lidi a dva bágly jsou na to dost. Startér občas furt zlobí, ale ještě to nevzdal. Začínam věřit tomu, že dojedem.

UPDATE5: Máme skoro 4tis km. Dneska jsem nechal vyměnit svíčku, zadní pakny (nakonec teda byly v lepším stavu, než jsem myslel), řetěz a rozety a to všechno za bratru 420kč.

UPDATE6: Startér neumřel, ale začal startovat fakt málo. Tak mi ho v Laosu nějakej šikula rozebral a složil za 240kč a už funguje jak má, supa! Máme za sebou 5000km mimochodem.